درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403 - 05:59   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد

  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد


ادامه ادامه مطلب دو

سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود

  سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود


ادامه ادامه مطلب سه

تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند

  تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  بازسازی اعتماد عمومی با بازشناسی کارکرد روابط‌عمومی
  آینده روابط‌عمومی با وجود هوش مصنوعی: همزیستی انسان و ماشین
  رقص گوگل با ریتم خودش: پاسخ ساندار پیچای به ساتیا نادلا
  روابط‌عمومی‌ها نقش مهمی در انعکاس خدمات دولت در دستگاه‌های اجرایی دارند
  روابط‌عمومی مدیر مدار یا روابط‌عمومی مردم‌دار؟
  چالش‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک در سال ۲۰۲۴: گزارش اضطراب را نشان می‌دهد
  مسئولیت اجتماعی و روابط‌عمومی دو روی یک سکه
  ۵ ضعف سرمایه‌‌‌داری و مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی
  هوش مصنوعی مولد توسعه ربات‌های انسان‌نما را سرعت می‌بخشد: این برای مشاغل چه معنایی دارد؟
  چگونه مدیران می‌توانند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46296صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریجمعه، 17 بهمن 1399 - 19:14
رسانه‌ها و کودکان جنگ
رسانه‌ها، کودکان جنگ و درگیری‌ها تاریخی بس طولانی دارند؛ تاریخی که از آن آموختیم تأثیر عکس کودک قربانی شاید بالاتر از هزاران کلمه باشد، اما این را هم به ما می‌گوید که برخی در به کارگیری ناشایست رسانه‌ای کودکان و رنج‌های آنها زیاده‌روی می‌کنند.
  

 

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| رسانه‌ها، کودکان جنگ و درگیری‌ها تاریخی بس طولانی دارند؛ تاریخی که از آن آموختیم تأثیر عکس کودک قربانی شاید بالاتر از هزاران کلمه باشد، اما این را هم به ما می‌گوید که برخی در به کارگیری ناشایست رسانه‌ای کودکان و رنج‌های آنها زیاده‌روی می‌کنند.

سال 1972عکاس امریکایی عکسی از یک کودک ویتنامی گرفت که آسیب دیده از بمب‌های ناپالم وحشت‌زده و عریان می‌دود؛ این همان تصویری است که گمان زیادی می‌رود یکی از دلایل مهم پایان دادن به جنگ ویتنام بوده باشد.

عکس این دختر به نام کیم فاگ حجم بدبختی را که ملت ویتنام براثرآن جنگ دیوانه میان شمال و جنوب کشید نشان می‌دهد؛ جنگی که ایالات متحده با پس زمینه جنگی که علیه نفوذ کمونیسم در منطقه داشت درآن دخالت کرد.

عکس جهان را تکان داد و با وجود اینکه رئیس جمهوری اسبق امریکا ریچارد نیکسون درآن زمان درستی عکس را رد کرد، عکاسی که آن را گرفت به همین دلیل برنده جایزه «پولیتزر» شد و نام خود را میان بهترین عکاسان جهان جاودانه ساخت، همچنین خود کیم نیز به نمادی انسانی برای صلح تبدیل و « سفیرصلح یونسکو» شد.

سال 1993 عکس تأثیرگذار جدیدی پیدا شد؛ عکاس اهل افریقای جنوبی کوین کارتر سفری به جنوب سودان کرده بود که کودکانش درآن زمان از گرسنگی دست‌جمعی رنج می‌بردند؛ او از روند کار در یک مرکز ارائه کمک‌های غذایی به اهالی بومی بازدید کرد. آنجا کودک بیمار و نحیفی را دید که دچار سوء تغذیه شده بود و توان راه رفتن برای رسیدن به انبار غذا را نداشت در حالی که در کنار او کرکسی ایستاده و درکمین او نشسته تا زمان مناسب برای ریختن برسرش را پیدا کند.

کارتر این عکس را گرفت، عکسی که بعداً به «کرکس و کودک گرسنگی» معروف شد و با وجود اینکه عکاس بعد از اینکه برای آن عکس برنده جایزه «پولیتزر» شد خودکشی کرد، اثر آن ماندگار شد؛ به خصوص اینکه بر رنج کودکان این کشور براثر کمبود مواد غذایی پرتو افکنی کرد.

سال 2000 عکس محمد الدره منتشر شد، آن کودک فلسطینی که نیروهای اسرائیلی در زمان «انتفاضه الاقصی» به او و پدرش شلیک کردند و این نیز احساسات بسیاری در سراسر جهان را تحریک کرد و زیان‌های بسیاری به اسرائیل وارد ساخت و همچون بندی بر رفتارهای غیرانسانی مقامات اسرائیلی با فلسطینی‌ها شد.

مصیبتی که سوریه از یک دهه پیش تجربه می‌کند، نیز تصاویری قابل توجهی در این زمینه به ما داد، عکس کودک کرد ایلان که غریق در ساحل ترکیه پیدا شد وقتی که به همراه خانواده‌اش تلاش می‌کرد به طور غیر قانونی به اروپا مهاجرت کند.

صحنه کشتن کودکان، تجاوز به آنها یا مرگ‌شان در میان برنامه جابه‌جایی جمعیت و مهاجرت در دل درگیری‌های مسلحانه نشانه متفاوتی در تعامل میان رسانه و قدرت تخیل انسان باقی می‌ماند و اثرگذاری یک صحنه از آن صحنه‌ها شاید از صدها صحنه دیگر تأثیرگذارتر باشد.

کودکان ضعیف‌ترین حلقه از حلقه‌های درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان‌اند و به همین دلیل تمرکز و پرتوافکنی رسانه‌ها در زمان آن درگیری‌ها در ایجاد تحولات ریشه‌ای در افکار عمومی جهانی نقش دارند. در نتیجه چیدن اوراق قدرت‌های متنازع به هم می‌خورد و جایگاه روانی، قانونی و سیاسی را تغییر می‌دهد. اما زیاده روی در نقل و انعکاس آن صحنه‌ها یا دست‌کاری و «ساختن» آنها و کاربرد نامناسب و بد آنها به طور مکرر از سوی نیروهای مختلف درگیر صورت می‌گیرد، مسئله‌ای که موجب افزایش آن بحران‌های بشری می‌شود.

هزینه‌هایی که کودکان در نزاع‌های مسلحانه می‌پردازند بر تعدی و تجاوز مستقیم ابزار کشتن، کوچاندن، شکنجه و تجاوز محدود نمی‌شوند بلکه از آنها به عنوان سپرهای انسانی و ابزاری برای تبلیغ افکار برخی قلمروهای درگیر استفاده می‌کنند و سرانجام آنها نیز همچون مخاطبانی که برخی اخبار و صحنه‌های بسیار خونبار را تماشا می‌کنند، رنج می‌برند.

گزارش‌های مستند سازمان ملل نشان می‌دهند که شمار کودکانی که از قربانیان نزاع‌هایی که منجر به مرگ یا زخمی بشوند میان 52 هزار تا 184 هزار مورد در سال است. اما این سکه روی دیگری هم دارد؛ کودکان قربانیانی نیستند که به آنها شلیک می‌شود و همیشه مورد تعدی قرارمی‌گیرند، بلکه اینان نیز خود قربانی در وضعیت قاتل و تجاوزگر قرارمی‌گیرند؛ به طوری که سازمان ملل متحدد تعداد کودک سربازان جهان را حدود400 هزار نفر برآورد می‌کند. همچنین برخی کودکان در برخی نزاع‌های مسلحانه و گاهی حوادث کم شدت مانند اعتراضات و تظاهرات ... و درگیری فرقه‌ای به کارگرفته می‌شوند.

رسانه‌ها باید هوشیارانه با کودکان رفتار کنند، وقتی که قهرمانان پوشش دادن حوادث‌اند و دقت لازم را برایجاد توازن میان ضرورت اطلاع رسانی به افکار عمومی از آنچه روی داده و معیارهای ضروری حرفه‌ای و اخلاقی برای حفظ دقت و سلامت روانی این کودکان و رعایت احساسات مخاطبان نشان دهند.
 

یاسر عبدالعزیز
مدیر دفتر الشرق الاوسط در قاهره

منبع: https://persian.aawsat.com

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی


  8 راه برای تقویت رابطه ایمنی عمومی - جامعه با روابط‌عمومی


  ۵ ضعف سرمایه‌‌‌داری و مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی


  مرجعیت رسانه‌ای


  7 کلید برای به دست آوردن بیشترین بهره از هوش مصنوعی مولد


  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه


  شیفتگی جمعی


  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌


  چگونه اخبار جعلی را در طول جنگ تشخیص دهیم؟


  چگونه مدیران می‌توانند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد